Solutii
Multitouch
Multitouch este pasul firesc in a ajunge sa interactionezi cu computerul in cel mai intuitiv mod. Daca pana nu demult ne restrangeam aria nevoilor in jurul accesului la informatie, caci informatia era tot ce conta, a devenit un imbold natural sa usuram modul in care accesam aceasta informatie, in care o utilizam, o impartim cu altii si ajungem sa beneficiem de ea in cel mai natural fel.
Mai clar, o suprafata multitouch permite utilizarea simultana a unui sistem digital de catre mai multi utilizatori sau accesul simultan la mai multe obiecte, chiar daca este un singur utilizator. Reprezinta un mediu de lucru sau de joaca, un mod de prezentare sau un tool de navigare, reprezinta solutia actuala de interactiune om-masina, o solutie ce deschide nenumarate posibilitati de inovatie.
Multitouch
Dintre cele mai cunoscute aplicatii pentru multitouch identificam manipularea fotografiilor si a altor obiecte, animarea lor si utilizarea simultana, jocuri in care se ajunge prin interpretarea intensitatii gesturilor utilizatorilor la senzatia ca suprafata nu exista, ca interactiunea este directa cu mediul virtual, navigarea in spatii interioare sau exterioare, izolarea si lucrul simultan si in timp real pe spatii – un tool pentru arhitecti, muzee sau specialisti din domeniul imobiliar, aplicatii interactive de prezentare – pentru show-room-uri sau expozitii, sau chiar pentru scoli si universitati. Aplicatiile pot fi nenumarate, principalul motiv fiind inovatia tehnologica a suportului hardware.
TomTouch este primul producator in Romania de suprafete multitouch. A fost un pas la fel de firesc pentru TomTouch sa ajunga sa produca aceasta tehnologie aici, dupa 5 ani in care a dezvoltat solutii de interfete publice, de la simple sisteme de informare interactive, pana la design si arhitectura digitala sau New City, un concept de mediu urban interactiv.
Despre tehnologie
Multitouch inseamna capacitatea de a inregistra, citi si interpreta cel putin 3 atingeri simultane a unei suprafate sensibile la atingere (touchscreen). Practic, acest tip de tehnologie permite interpretarea simultana a unui numar nelimitat de atingeri pe aceeasi suprafata.
Sunt doua tehnologii principale ce se utilizeaza – FTIR (Frustrated Total Internal Reflection) si DI (Diffused Illumination).
FTIR este in prezent cea mai populara metoda, probabil datorita distributiei mari de materiale video pe internet. Fasciculul de lumina IR se transmite intr-o suprafata acrilica (cel mai des prin LED-uri IR de pe fetele laterale ale acrilicului). Acest fascicul este prins inauntrul acrilicului prin reflexie interna. Atunci cand un deget atinge suprafata de acrilic, acest fascicul este “frustrat”, cauzand astfel ca lumina sa se imprastie in jos, fiind citita de o camera IR.
Practic, lumina IR straluceste in suprafata acrilica (sticla nu functioneaza) si atunci cand un deget atinge suprafata, lumina IR, care nu poate fi detectata de ochiul uman, se aprinde si o camera ce poate citi IR preia aceasta lumina.
Un strat de cauciuc siliconic este adesea folosit ca o “suprafata conforma” pentru a ajuta la imbunatatirea glisarii si sensibilitatii aparatului. Cand se atinge direct acrilicul, trebuie apasat mai tare sau sa fie degetele uleioase pentru a crea efectul FTIR. Cu o suprafata conforma (cum ar fi din cauciuc siliconic) se poate apasa destul de usor si sensibilitatea este mult imbunatatita.
DI = iluminare difuza – lumina IR este transmisa pe ecran fie de sub sau de deasupra suprafetei. Lumina IR este montata sub o suprafata tare si clara (de ex. sticla, acrilic) cu un difuzor (de ex. material semi-transparent, hartie de calc, foaie de poliester mylar). Cand un obiect atinge suprafata, aceasta reflecta mai multa lumina decat difuzorul sau obiectele din fundal; lumina suplimentara este simtita de o camera. In functie de difuzor, aceasta metoda poate detecta, de asemenea, obiecte suspendate sau plasate pe suprafata.
Practic, difuzorul permite trecerea luminii, dar nu in totalitate. Prin urmare, lumina care “loveste” difuzorul poate fi aproximativ 50% din cea totala. Atunci cand un deget atinge difuzorul, lumina nu poate trece prin deget si, prin urmare, 100% din lumina loveste degetul, care apoi se aprinde sa-l poata vedea camera.
TomTouch a folosit in dezvoltarea suprafetei Multitouch tehnologia DI, principalul motiv fiind ca urmarim si recunoasterea de obiecte – de ex. codurile 2D, numite FIDUCIALS; tehnologia DI permitand o recunoastere mai in detaliu a obiectelor.